Strony

niedziela, 1 marca 2015

Jak się gra we Flames of War, cz. 10

"Ktoś nie śpi, aby spać mógł ktoś" albo "Fan fanom" - tak się trochę dowartościuję ;).





Dziś poopowiadamy o lotnictwie w grze. Jego skuteczność jest często kwestionowana. Mówi się często o losowości samolotu, o koszcie i o tym, że nie trzyma celu misji. Jednak uwieżcie - mina przeciwnika, któremu pod wzornik złapano 4 lub 5 czołgów (atak jest bombami z siłą ognia 2+ i przebijalnością 5 na górny pancerz) jest bezcenna ;).

SAMOLOTY

S



Poziom wsparcia lotniczego

W grze Flames of War, samoloty dzieli się na dwa typy: samoloty szturmowe i myśliwce. Samoloty szturmowe atakują bombami, rakietami lub ostrzeliwują z działek przeciwnika na ziemi. Myśliwce chronią Twoje wojska zestrzeliwując samoloty przeciwnika. Jeśli masz wsparcie lotnicze, obydwa typu samolotów współdziałają z Twoją kompanią, wspierając ją na ziemi i chroniąc ją przed samolotami wroga.

Pula wsparcia lotniczego

Kiedy przygotowujesz swoją kompanię do bitwy, możesz wybrać Wsparcie Lotnicze jeśli twoja lista armii wprowadza je. Są trzy poziomy Wsparcia Lotniczego:
· Priorytetowe Wsparcie Lotnicze,
· Ograniczone Wsparcie Lotnicze, i
· Sporadyczne Wsparcie Lotnicze.

Poziom posiadanego Wsparcia Lotniczego definiuje liczbę kości w Puli Wsparcia Lotniczego, które używasz do wzywania Samolotów Szturmowych i Przechwycenia Myśliwcami.

Wojsko niemal zawsze ma tylko jedną Pulę Wsparcia Lotniczego rozdzieloną pośród swoje wszystkie kompanie. Jeśli kilka kompanii gra po jednej stronie, bierze się najlepszy poziom Wsparcia Lotniczego jako poziom Wsparcia Lotniczego całych sił.

Priorytetowe wsparcie lotnicze

Twojej misji towarzyszy najwyższy priorytet w kwaterze głównej. Całe dostępne wsparcie lotnicze będzie działało na Twoją korzyść. Przy poziomie Priorytetowym Wsparcia Lotniczego posiadasz siedem kości w swojej Puli Wsparcia Lotniczego.

Ograniczone Wsparcie Lotnicze

Mimo Twoich wysiłków siły powietrzne przydzieliły Twojej misji mniejszy priorytet. Nie ma wystarczającej liczby samolotów, aby wesprzeć Cię w pełni. Przy poziomie Ograniczonym Wsparcia Lotniczego posiadasz pięć kości w swojej Puli Wsparcia Lotniczego.

Sporadyczne wsparcie lotnicze

Przy poziomie Sporadycznym Wsparcia Lotniczego posiadasz trzy kości w swojej Puli Wsparcia Lotniczego.

Brak wsparcia lotniczego

Jeśli nie masz Wsparcia Lotniczego, nie masz żadnych kości w swojej Puli Wsparcia Lotniczego i nie możesz nigdy otrzymać wsparcia od samolotów.

Rzut na wsparcie lotnicze

Wszystkie wezwania Samolotów Szturmowych i Przechwycenia Myśliwcami mają miejsce na początku tury w Fazie Początkowej.

Nalot

Jeśli postanowisz wezwać Samolot Szturmowy, rzuć wszystkimi kośćmi ze swojej Puli Wsparcia Lotniczego. Rzut kością 5+ na dowolnej z kości skutkuje Kluczem Samolotów Szturmowych przybywającym w tej turze, w celu wsparcia Twoich działań. Otrzymujesz tylko jeden Klucz bez względu na ilu kościach wyszło 5+.

Każde żądanie (zakończone sukcesem lub nie) Samolotu Szturmowego trwale usuwa jedną kość z Twojej Puli Wsparcia Lotniczego, chociaż Twoja Pula nie może być zmniejszona poniżej jednej kości.

Ile samolotów

Kiedy Samoloty Szturmowe przybędą aby Cię wesprzeć, aby ocenić jak mocno rzuć kością i porównaj wynik z tabelą Ile samolotów.

Ile samolotów
Wynik
Liczebność Klucza
1 lub 2
1 samolot
3 do 5
2 samoloty
6
3 samoloty

Przechwycenie myśliwcami

Za każdym razem, kiedy Twój przeciwnik otrzyma Samoloty Szturmowe możesz przystąpić do przerwania jego planów. Jeśli się na to zdecydujesz, rzuć wszystkimi kośćmi ze swojej Puli Wsparcia Lotniczego. Wynik 6 na dowolnej kości jest sukcesem skutkującym tym, że wrogie Samoloty zostają rozproszone lub zestrzelone, a więc Twój przeciwnik nie otrzymuje żadnych Samolotów Szturmowych w tej turze.

Każde wezwanie (zakończone sukcesem lub nie) Przechwycenia Myśliwcami trwale usuwa jedną kość z Twojej Puli Wsparcia Lotniczego, aczkolwiek Twoje pula nie może być zmniejszona poniżej jednej kości.

Nie ma potrzeby, aby ustawiać samolot myśliwski na stole, ponieważ walka powietrzna ma miejsce wiele mil dalej.

Tylko przechwycenie myśliwcami

Czasami Wsparcie Lotnicze ma tylko funkcję Tylko Przechwycenie Myśliwcami. W takim przypadku nie może ono być użyte do Nalotów.

Wybór celu i ustawienie samolotu

Wybierz dowolny model przeciwnika jako model celu.

Postaw Samolot tak, aby był skierowany do modelu celu do 4”/10 cm od niego (ignorując podstawkę samolotu). Samolot może być postawiony wszędzie gdzie zmieści się jego podstawka, ale nie może być umieszczony w taki sposób, że jego podstawka nachodzi na jakikolwiek model, Przeszkodę Liniową albo las lub Budynek. Oś podstawki samolotu musi być oddalona o przynajmniej 2"/5cm od lasu, budynków i linii drzew (taką informację znajdziecie w FAQ przygotowanych przez producenta gry).

Umieść Kostkę Lotniczą na podstawce samolotu aby wskazać Liczebność Klucza.

Strzelanie przeciwlotnicze

Ogień Plot jest wykonywany przez przeciwnika po tym jak wszystkie inne strzelania są zakończone, ale przed wykonaniem ataku przez Samolot. Nie ma znaczenia, że broń plot strzela poza kolejką.

Kto może strzelać?

Tylko broń z cechą Anti-aircraft, Heavy Anti-aircraft i Self-defence Anti-Aircraft może strzelać do samolotów. Broń plot, która jest w trakcie holowania albo przewożenia jako Pasażerowie w pojazdach transportowych nie może strzelać do samolotów.

Broń plot musi mieć Linię Widzenia i mieć Zasięg, aby strzelać do Samolotów.

Żadne modele, które strzelają do samolotów, nie mogą ruszyć się At Double, Okopywać się, Strzelać albo Szturmować w ich następnej turze.

Żadna broń (inna niż Broń Przeciwlotnicza do Samoobrony), która strzelała do Samolotów nie może prowadzić Ognia obronnego (Defensive Fire) jeśli stanie się później w tej turze obiektem Szturmu.

Linia widzenia do samolotu

Linia Widzenia i Zasięg są mierzone do modelu samolotu (ignorując podstawkę samolotu). Znaczniki Dymu blokują Linię Widzenia do Samolotu, nawet jeśli Samolot jest w odległości 16”/40 cm. Jakkolwiek, jeśli broń plot jest wystarczająco daleko od Znacznika Dymu, może być w stanie widzieć nad nim, tak jak każdym innym terenem.

Zasięg broni plot

Broń plot strzelając do Samolotów może strzelać o 8”/20cm dalej niż jej normalny Zasięg.

Zasięg broni plot
Zasięg
Zasięg broni plot
16”/40 cm
24”/60 cm
24”/60 cm
32”/80 cm
40”/100 cm
48”/120 cm
32”/80 cm
40”/100 cm


Liczba kości do rzucenia

Podczas strzelania do samolotów broń plot rzuca jedną kostkę za każdy punkt swojej Szybkostrzelności. Żaden ruch, który broń mogła wykonać w ostatniej turze nie ma na to wpływu. Chociaż, jeśli strzelający model jest Przygwożdżonym pojazdem nieopancerzonym, modelem Piechotnym albo modelem Działa ROF jest obniżony o połowę, jak pokazano w tabeli „Szybkostrzelność przy Przygwożdżeniu”.


Szybkostrzelność przy Przygwożdżeniu 

Szybkostrzelność przy Przygwożdżeniu
Szybkostrzelność
Szybkostrzelność przygwożdżonego modelu
1 do 3
1
4 lub 5
2
6 lub więcej
3


Ciężkie działa plot

Ciężka broń plot rzuca tylko jedną kostką strzelając do Samolotów, niezależnie od wskaźnika Szybkostrzelności.

Broń plot do samoobrony (Self Defence AA)

Broń plot do samoobrony, taka jak wszystkie km-y plot, mogą strzelać Ogniem Plot jedynie jeśli jeden z modeli plutonu będzie pod Wzornikiem (patrz str. 185).

Broń plot do samoobrony, rzuca tylko jedną kością strzelając do Samolotów, niezależnie od wskaźnika Szybkostrzelności.

Inaczej niż inna broń plot strzelająca do samolotów, broń plot do samoobrony przed samolotami może ruszyć się Marszem, Okopać, Strzelać i Szturmować w jej następnej turze.

Strzelanie z wielu plutonów

Zanim rzucisz kośćmi na trafienie, musisz zdecydować ile modeli w plutonie zdolnych do strzelania plot będzie strzelać.

Decydując ile modeli w plutonie będzie strzelało, możesz poczekać dopóki nie będą rozstrzygnięte strzelania plot z poprzedniego plutonu.


Rzut na trafienie

Wykonaj Test Wyszkolenia odpowiednią ilością kości używając Tabeli Wynik Potrzebny do Trafienia. Każdy pozytywny rzut daje trafienie Samolotów. Dla tego rzutu nie ma żadnych modyfikatorów.

Wynik Potrzebny do Trafienia

Wynik Potrzebny do Trafienia
Wyszkolenie modelu strzelającego
Wynik potrzebny do trafienia
Conscript
5+
Trained
4+
Veteran
3+
Rzut na zniszczenie

Wykonaj Test Siły Ognia dla każdego trafienia od Ognia Plot.
· Jeśli Test zakończył się sukcesem, zredukuj Liczebność Klucza o jeden. Jeśli Liczebność Klucza zostanie zredukowana do zera, usuń Samolot.
· W innym wypadku, ogień był nieskuteczny do zatrzymania samolotów.

Latający Czołg (Flying Tank)

Ciężko opancerzone samoloty szturmowe takie jak radziecki Il-2 “Shturmovik” i niemiecki Hs129 są znane jako “Flying Tanks” z powodu ich względnej odporności na ogień plot. Jedynie działa plot dużego kalibru mają szansę na zestrzelenie latającego czołgu.

Dodaj +1 do wyniku potrzebnego do Testu Siły Ognia przeciwko Samolotom oznaczonym na liście uzbrojenia jako Latające Czołgi. Flying Tank nie może być zestrzelony przez broń o Sile Ognia 6.
Rzut na wstrzelanie się w cel

Kiedy Samolot jest na pozycji musisz Wstrzelać się w model celu. Masz tylko jedną próbę Wstrzelania się.

Ukrycie przed samolotami

Modele są Ukryte przed Samolotami tylko, jeśli są w linii drzew, Bocage, w lasach, i Budynkach lub do 2”/5 cm od nich, albo całkowicie pokryte Markerami Dymu z Zasłony Dymnej (Smoke Bombmardment).

Wstrzelanie się w cel

Samoloty nie mają problemów ze znalezieniem celów jeśli nie są Ukryte i automatycznie Wstrzeliwują się.

Wynik wymagany przez Samoloty do Wstrzelania się w cel, który jest Ukryty, jest pokazany w Tabeli Wynik Potrzebny do Wstrzelania się w Ukryte Cele. Nie ma żadnych modyfikatorów dla tych rzutów.

Jeśli pojedyncza próba Wstrzelania nie uda się, Samoloty nie mogły znaleźć celu i odlatują.

Wynik potrzebny do Wstrzelania się w ukryte cele

Wynik potrzebny do Wstrzelania się w ukryte cele
Wyszkolenie modelu celu
Wynik potrzebny do wstrzelania
Conscript
2+
Trained
3+
Veteran
4+


Bezpieczna Odległość

Jeśli jakiekolwiek własne oddziały są w 16”/40 cm od modelu Samolotu (ignorując jego podstawkę) kiedy próbuje się Wstrzelać, Samolot wstrzymuje atak i odlatuje.

Pierwotny cel zniszczony

Jeśli nie ma już pierwotnego celu dla Twojego Samolotu (z jakichkolwiek powodów), możesz wybrać inny model wroga jako nowy cel, jeśli jest w odległości 4”/10 cm od modelu samolotu (ignorując podstawkę samolotu).

Jeśli nie ma innych wrogich modeli w odległości 4”/10 cm do Samolotów, wstrzymują one atak i opuszczają pole bitwy.

Umieszczanie wzornika

Wszystkie ataki powietrzne bombami, rakietami, karabinami maszynowymi albo działkami używają Wzornika Artyleryjskiego do określenia, które modele mogą być trafione. Umieść Wzornik (kwadrat o wymiarach 6”/15 cm) wyśrodkowany nad modelem celu z bokami równoległymi do krawędzi stołu.

Rrzut na trafienie modeli pod wzornikiem

Zamiast rzucać jak zwykle jedną kością za każdy punkt Szybkostrzelności, podlicz liczbę modeli znajdujących się przynajmniej częściowo pod Wzornikiem i rzuć taką liczbą kości. Rzuć na trafienie osobno dla każdego plutonu pod Wzornikiem.

Ponieważ każda broń Samolotu ma wartość Do Trafienia w miejscu swojej charakterystyki Szybkostrzelności, wynik wymagany do trafienia zależy od uzbrojenia użytego samolotu.
· Udany rzut na trafienie oznacza, że model został trafiony przez samolot.
· Nieudany rzut na trafienie oznacza, że model szczęśliwie pozostał nietknięty.

Jeśli Samolot ma więcej niż jeden typ broni, musisz wybrać przed rzutem kośćmi, którą z nich użyje Samolot.

Jeden samolot w kluczu

Jeśli Liczebność Klucza to jeden samolot, przerzuć wszystkie udane rzuty na trafienie celów pod wzornikiem.

Trzy samoloty w kluczu

Jeśli Liczebność Klucza wynosi trzy Samoloty, przerzuć wszystkie nieudane rzuty na trafienie celów pod wzornikiem.

Cele różnego typu

Rzuć na trafienie każdego Rodzaju modelu (Czołgi, Piechota, Działa i Transport) w plutonie osobno.



Przydzielanie trafień do modeli

Twój przeciwnik przydziela trafienia do modeli danego typu pod Wzornikiem z trafionego plutonu, zgodnie z następującymi zasadami z zachowaniem kolejności:
· Każdy model może mieć przydzielone tylko jedno trafienie.
· Modele niechronione muszą mieć przedzielone trafienia przed modelami w Osłonie Kuloodpornej.
· Modele nieopancerzone muszą mieć przydzielone trafienia przez modelami Opancerzonymi.
· Trafienia muszą być przydzielone na sprawne pojazdy i inne modele (włącznie z modelami pozostającymi Bez Ruchu) przed pojazdami Ugrzęzłymi i Opuszczonymi.
· Trafienia muszą być przydzielone do pojazdów opancerzonych o niższym pancerzu przed tymi o wyższym. Bierz pod uwagę pancerz Górny lub Boczny, zależnie od typu użytej broni (patrz następna strona).
· Trafienia muszą być przydzielone na inne modele przed modelami pozostającymi Bez Ruchu.

Jazda na czołgach

Nie rzucaj na trafienie modeli Piechoty i Przenośnych Dział jadących na czołgu osobno od ich czołgu. Jeśli model Czołgu dostanie, wszystkie modele jadące na nim są także trafione.

Trafianie modeli w budynkach

Sprawdź położenie modeli w Budynku aby określić, który z nich jest pod Wzornikiem Ataku Powietrznego w taki sam sposób jak poza Budynkiem.

Jeśli pluton dostał jedno i więcej trafień od samolotu, jest automatycznie Przygwożdżony!

Rzuty obronne trafionych modeli

Rzuty obronne pojazdów opancerzonych

Atak bombami i rakietami

Kiedy Twój Samolot trafia pojazd opancerzony Bombami lub Rakietami, przeciwnik rzuca kością i dodaje Wartość Górnego Pancerza, aby otrzymać wynik Rzutu Obronnego Czołgu.

Atak działkami i karabinami maszynowymi

Kiedy Twój Samolot trafia pojazd Opancerzony z Działek lub Karabinów Maszynowych, jego właściciel rzuca kością i dodaje wartość pancerza Bocznego pojazdu, aby otrzymać wynik Rzutu Obronnego.

Przekroczenie Współczynnika Ppanc

Jeśli wynik Rzutu Obronnego twojego przeciwnika jest większy niż współczynnik Ppanc Samolotu, Rzut Obronny Czołgu powiódł się, a trafienie było nieskuteczne rykoszetując od pancerza czołgu.

Wyrównanie Współczynnika Ppanc

Jeśli wynik Rzutu Obronnego Czołgu jest równy współczynnikowi Ppanc Samolotu, Rzut Obronny Czołgu nie powiódł się. Chociaż twój strzał nie przebił pancerza czołgu, wciąż może mieć jakiś skutek.

Oby sprawdzić wynik trafienia, musisz wykonać Test Siły Ognia. Rzuć dodatkową kostką.
· Jeśli rzut wyrównuje lub przekracza współczynnik Siły Ognia Twojej broni, załoga wozu panikuje i Opuszcza pojazd.
· Jeśli rzut jest niższy od Współczynnika Siły Ognia, strzał jest nieskuteczny, a czołg pozostaje w walce nieuszkodzony.

Rzuty Obronne pojazdów Nieopancerzonych

Kiedy Twój Samolot trafi pojazd Nieopancerzony (z współczynnikiem Górnego Pancerza „-”), przeciwnik rzuca kością.
· Jeśli wynik jest 5+ pojazd jest uszkodzony, ale w pełni funkcjonalny.
· W innym wypadku, pojazd jest automatycznie zniszczony.

Rzuty obronne pojazdów Bohaterów i Rozpoznawczych

Pojazdy Nieopancerzone, które są modelami Bohaterów, Niezależnymi albo Rozpoznawczymi (włącznie z wszystkimi modelami Motocykli Rozpoznawczych), bronią się rzucając 3+zamiast zwykłego 5+.

Rzuty obronne piechoty

Kiedy Twój Samolot trafi model Piechoty, przeciwnik rzuca kością.
· Jeśli wynik jest 3+, model nie odnosi poważnych obrażeń.
· W innym wypadku jest zniszczony, chyba że jest za Osłoną Kuloodporną.

Rzuty obronne dział

Kiedy Twój Samolot trafi model z Działka, przeciwnik rzuca kością.
· Jeśli wynik jest 5+, model nie odnosi poważnych obrażeń.
· W innym wypadku jest zniszczony, chyba że jest za Osłoną Kuloodporną.

Rzuty obronne dział w bezruchu

Wszystkie modele Dział, które Pozostają w Bezruchu mają rzut obronny na 3+ zamiast 5+. Nie dotyczy to modeli, które mają status Pozostać w Bezruchu z powodu bycia za Dymem.

Osłona Kuloodporna

Przeszkody Liniowe, takie jak mury albo Żywopłoty Bocage, i Tarcze Dział nie dają Osłony Kuloodpornej przed Samolotami, ale inne Osłony Kuloodporne (w tym bycie Okopanym i w Umocnieniach) - tak.

Jeśli będące celem modele Piechoty i Dział są w Osłonie kuloodpornej, zdają Test Siły Ognia.
· Jeśli wynik jest równy lub większy od współczynnika Siły Ognia Twojej broni, broń przebija się przez Osłonę, a cel jest zniszczony.
· Jeśli wynik jest mniejszy od współczynnika Siły Ognia, osłona chroni model od obrażeń.

Pasażerowie w pojazdach transportowych

Pojazdy Opancerzone

Modele Pojazdów Opancerzonych wykonują rzut obronny taki jak modele Czołgów. Jednakże, jeśli są zmuszone do Opuszczenia przez Samoloty, natychmiast Spieszają się automatycznie (patrz str. 102),.

Jeśli Zniszczysz model Pojazdu Opancerzonego, każdy Pasażer z tego pojazdu musi zdać Rzut Obronny Pasażera na 5+ albo jest Zniszczony. Wszystkie ocalałe modele Pasażerów natychmiast Spieszają się pod Ogniem, a pluton staje się Przygwożdżony (patrz str. 104).

Pojazdy Nieopancerzone

Kiedy trafisz model Nieopancerzonego Pojazdu (nie ważne czy go Zniszczysz), każdy model Pasażera w nim przewożony musi zdać Rzut Obronny Pasażera na 5+ albo jest zniszczony. Jeśli wszyscy Pasażerowie z modelu Pojazdu są Zniszczeni a sam pojazd nie, model pojazdu jest natychmiast Odsyłany na Tyły, a pluton jest Przygwożdżony (patrz str. 104).

Ocalałe modele Pojazdów Nieopancerzonych, wciąż przewożące Pasażerów pozostają po nalocie na stole, nawet jeśli pozostałe modele pojazdów w plutonie były Zniszczone.

Opuszczenie pojazdów pod Ogniem

Jeśli ich pojazd jest Zniszczony lub usunięty w wyniku nalotu, wszystkie ocalałe modele Pasażerów muszą natychmiast się Spieszyć, nie zbliżając się do strzelających modeli gdyby to miało miejsce.

Jeśli to potrzebne, modele Pojazdów (inne niż Wraki Pojazdów Opancerzonych) mogą być najpierw usunięte, aby dać miejsce dla wysiadających Pasażerów. Jeśli nie ma miejsca dla Spieszonych Pasażerów, są oni Zniszczeni.

Pasażerowie na Czołgach

Piechota i Przenośne Działa jadące na czołgu muszą zdać Rzut Obronny na 5+ zamiast zwykłego Rzutu Obronnego, jeśli są trafione. Pasażerowie nie mają Osłony Kuloodpornej, więc Test Siły Ognia na zniszczenie jest zbędny. Wszyscy ocaleli Pasażerowie natychmiast Spieszają się pod Ogniem, a pluton jest Przygwożdżony (patrz str. 104).

Powrót samolotu do bazy na przezbrojenie

Usuń Samolot ze stołu po wykonaniu przez niego ataku.






2 komentarze: