Strony

piątek, 29 maja 2015

Fighting Sail. Fleet Actions 1775-1815

Wczoraj stałem się szczęśliwym posiadaczem swojego nowiuteńkiego egzemplarza nowej publikacji ze stajni Ospray'a - Fighting Sail. Fleet Actions 1775-1815.
 
Swój egzemplarz nabyłem w pierwszym dniu dystrybucji w księgarni wojenna.pl w cenie 49 zł.
Fighting Sail zawiera zestaw zasad do morskiej gry bitewnej rozgrywanej w złotym okresie rozwoju żaglowych okrętów wojennych, opracowanych przez Rayan'a Millera.
 
 
 
 
Co dostajemy za 49 zł?
 
Za 49 zł dostajemy do ręki dobrej jakości podręcznik, do systemu morskiego spisany na 64 str.
Zgodnie z tym co napisał autor:
"Fighting Sail jest morską grą bitewną rozgrywaną przez miniaturowe okręty. niniejsza książka zawiera wszystkie potrzebne zasady, listy flot dla głównych narodów walczących na morzach oraz nieco wskazówek historycznych dotyczących okresu."
 
W podręczniku znajdziecie nie za długi wstęp, w którym autor dzieli się z czytelnikiem swoimi doświadczeniami z morskim wargamingiem oraz  informuje dlaczego stworzył nowy system bitewny. W kolejnych rozdziałach wprowadzani jesteśmy w mechanikę gry: sekwencje działań, określania inicjatywy, zasady żeglowania, walki ogniowej i abordażu, zasady konstruowania floty, scenariusze (6). Oprócz tego, podręcznik zawiera zasady zaawansowane uwzględniające stan pogody, ukształtowanie linii brzegowej i  stan morza, ale także zasady uproszczone - do rozgrywania starć pomiędzy pojedynczymi okrętami. Na pierwszy rzut oka gra wydaje się prosta i sprowadza się do złamania morale floty przeciwnika (sprowadzenie poziomu morale do zera). Podstawowa część instrukcji mieści się na 19. bogato ilustrowanych stronach. W grze nie ma potrzeby prowadzenia żadnych kart zniszczeń okrętów. Wszystkie testy  w grze sprowadzają się do rzutu wskazaną w charakterystykach okrętów ilością kości. Wynik 6 na dowolnej z nich oznacza zdanie testu. To powinno dać wszystkim wyobrażenie o małym skomplikowaniu gry.
 
Poniżej zamieściłem kopię spisu treści.
 
 
Co jest potrzebne do gry?
 
Do gry potrzebujemy miarkę, kilka kości sześciennych i różnych znaczników (tokenów), których wzór możecie znaleźć na końcu książki. Wydawca zezwolił na ich powielanie aby można było wykonać własne do zastosowania w grze. Poniżej możecie znaleźć reprodukcję odpowiednich stron z podręcznika - tak abyście mieli wyobrażenie o tej grze.
 
 
 
 
 
 
Gra została zaprojektowana dla okrętów w skali 1/1200, które można nabyć od co najmniej kilku producentów - GHQ, Langton, Navwar i innych.
 
Rozgrywanie bitew morskich innymi okrętami nie jest niemożliwe. Na przykład, można wykorzystać okręty firmy Forged in Battle wykonane w skali 1/2400. W takim wypadku autor proponuje podzielenie wszystkich zasięgów i odległości przez dwa.
 
Gra wydaje się prosta łatwa i przyjemna i może stanowić fajną alternatywę dla innych, bardziej skomplikowanych systemów. Wkrótce postaram się przeprowadzić jakieś testy i dać wam znać jak poszło :).
 
 
Edycja 09.06.2015
 
Osprey opublikował QRS i znaczniki do swojej gry do swobodnego ściągania. Odpowiednie odnośniki znajdziecie poniżej.
 
 
 
 

1 komentarz:

  1. Zawsze mnie ten okres fascynował i żagle ciągną. W sumie koszt wejścia stosunkowo nieduży i może się skuszę - czekam niecierpliwie na raport z drugiego wrażenia ... ;-)

    OdpowiedzUsuń