Strony

wtorek, 18 października 2016

Naval Thunder - gra morska

A dzisiaj napiszę w trochę innych klimatach. Tym razem morska gra bitewna Naval Thunder firmy Steel Dreadnought Games opracowana przez Harrego Pratta.

Harry Pratt kilka lat temu opracował zestaw zasad podstawowych do gry, figurki okretów trzeba sobie zakupić osobno. 



Podręcznik podstawowy Naval Thunder: Battleship Raw dotyczy zmagań morskich w latach 1939-1945. Znajdziemy tu zestaw zasad do gry, opis flot amerykańskiej (US Navy) i Japońskiej (IJ Navy). Zainteresowani innymi flotami muszą nabyć dodatkowo podręcznik Naval Thunder: Bitter Rivals


W tym podręczniku znajdziemy informacje dotyczące floty brytyjskiej, niemieckiej, francuskiej i włoskiej. 
Podręczniki do gry moża nabyć na portalu Wargamevault gdzie oprócz wyżej wymienionych podręczników znajdziemy także inne dodatki:

Gdzie znajdziemy rozszerzenia do I wojny światowej oraz zbiór zasad podstawowych i rozszerzenie do gry w okresie przed pierwszą wojną światową 1906-1910.
Gra została zaprojektowana pod okręty w skali 1/1800 do 1/6000 na stole o wymiarach 120x180cm (4x6 stóp).
Do rozegrania gry potrzebujemy także miarki calowej, kości K10 (najlepiej w dwóch kolorach), kilku typu znaczników określających stan uszkodzeń okrętu (do wydrukowania z materiałów dostarczanych przez producenta), wydrukowanych kart okrętów (dostęnych w materiałach dostarczanych przez producenta), linijki calowej niezbędnej do wykonywania ruchów i manewrów.
Na grę natrafiłem szukając alternatywy dla bardzo skomplikowanych General Quarters ver. 3.3 firmy ODGW i Micronauts firmy GHQ. Nie ujmując tym dwum grom niczego, według mnie nie nadają się one do gry turniejowej - są to najzwyczajniej w świecie symulacje, starające się uwzględnić niemalże każdy aspekt działania okrętu, floty i różnych typów operacji morskich.
Czym charakteryzuje się Naval Thunder? Znacznym uproszczeniem zasad obejmującym między innymi następujące elementy:
  • silnie ograniczona buchalteria;
  • w zasadzie wyeliminowano karty logów trafień poszczególnych okrętów;
  • silnie uproszczony element lotniczy
  • silnie uproszony element walki podwodnej;
  • zwroty wykonywane na zasadzie obrotu okrętu w miejscu wokół jego rufy.

Zamiast kart logowania trafień mamy karty okrętów, w których mamy ich podstawowe charkterystyki, oraz pola do zapisywania rozkazów dla ruchu, artylerii głównej i torped. Dodatkowo musimy prowadzić zapis misji lotniczych i historię uszkodzeń i strat własnej floty.
Gra podzielona jest na tury, w których obydwaj gracze wykonują swoje czynności równocześnie. Tura jest podzielona na trzy fazy:
  • ruchu,
  • strzału,
  • końcową.

Dodatkowo może wystąpić faza uderzeń lotniczych i okrętów podwodnych, ale o tym postaram się napisać w kolejnym wpisie. Tak, tak. Chciałbym, zachęcić czytelników do zapoznania się z tą grą podobnie jak miało to miejsce z Flames of War.

Poniżej przedstawiłem pełen przebieg tur

I. Faza ataku lotnictwa i okrętów podwodnych
A. Uderzenie lotniskowców i lotnictwa lądowego (tylko pierwsza tura)
B. Atak okretów ppdwodnych (tylko pierwsza tura)
C. Rozstrzygnięcie ostatniego uderzenia lotnictwa (występuje raz)
D. Rozsztrzygnięcie ostatniego ataku okrętów podwodnych (tylko raz dla każdego z graczy)

II. Faza ruchu
A. Ruch pancerników
1. Zapisz rozkazy do ruchu dla pancerników
2. Równoczesny ruch wszystkich pancerników
B. Ruch krążowników
1. Zapisz rozkazy do ruchu dla krążowników
2. Równoczesny ruch wszystkich krążowników
C. Ruch niszczycieli
1. Zapisz rozkazy do ruchu dla niszczycieli
2. Równoczesny ruch wszystkich niszczycieli
III. Faza strzelania
A. Strzelanie pancerników
1. Zapisz cele dla ataku torpedowego
2. Zapisz cele dla artylerii głównej
3. Połóż markery plusków przy wrogich okrętach
4. Określ które działa mogą strzelać
5. Rzut na trafienie
6. Określić przebicie pancerza
7. Obliczyć i zastosować uszkodzenia
8. Rozstrzygnąć krytyki
9. Zdjąć markery plusków
B. Strzelanie krążowników
1. Zapisz cele dla ataku torpedowego
2. Zapisz cele dla artylerii głównej
3. Połóż markery plusków przy wrogich okrętach
4. Określ które działa mogą strzelać
5. Rzut na trafienie
6. Określić przebicie pancerza
7. Obliczyć i zastosować uszkodzenia
8. Rozstrzygnąć krytyki
9. Zdjąć markery plusków
C. Strzelanie niszcycieli
1. Zapisz cele dla ataku torpedowego
2. Określ które działa mogą strzelać
3. Rzut na trafienie
4. Określić przebicie pancerza
5. Obliczyć i zastosować uszkodzenia
6. Rozstrzygnąć krytyki
D. Rozstrzygnięcie ataków torpedowych
1. Rzut na trafienie
2. Określić przebiecie torped
3. Obliczyć i zastosować uszkodzenia
4. Rozstrzygnąć krytyki
IV. Faza końcowa
A. Kontrola uszkodzeń
B. Sprawdzenie dowodzenia
C. Zdjęcie jednego koloru zasłony dymnej (zasada opcjonalna)

Przy tej okazji, pragnę zachęcić czytelników do odwiedzenia polskiej grupy FB poświęconej morskim grom bitewnym Naval Wargaming PL.

_______________________________

Niniejszy artykuł jest pierwszym z serii jaką mam zamiar stworzyć chcąc przybliżyć grę Naval Thunder przede wszystkim osobom chcącym rozpocząć przygodę z wargamingiem morskim. Będę się starał jak najdokładniej opisac rózne apekty gry, choć nie wszystkie. Aby grać w tę grę, uzyskać dostęp do materiałów zawierających charakterystyki okrętów oraz pełne zasady. Niestety, trzeba dokonać zakupu podręcznika na stronie Vargamevault.com. Tylko oryginalny podręcznik zawiera wszystkie zasady. Mam nadzieję, że nie, ale może się zdarzyć, że moja interpretacja zasad nie jest poprawna.

10 komentarzy:

  1. Właśnie czegoś takiego szukałem :) Dzięki Tomku za to wprowadzenie do Naval Thunder!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie ma sprawy. GQ jest dla mnie zbyt skomplikowane. A jak będzie z NT, to zobaczymy po testach.
    System został mi polecony na grupie międzynarodowej Nawal Wargaming jako znacznie prostszy od GQ 3.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajne wprowadzenie, czegoś takiego szukałem. Widzę, że kilku moich wrocławskich kolegów od Bolt Action już się tematem takiego wargamingu interesuje, zobaczymy jak to się u nas rozwinie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłoby fajnie jakby środowisko się rozwinęło. Mam też kolegów we Wrocławiu, wiem że są zinteresowani,wiem też że ktoś z nich zakupił już podręcznik. Mam głosy zainteresowania z Poznania i z Bydgoszczy. Na grupie FB jest kilkadziesiąt osób z całej Polski.

    OdpowiedzUsuń
  5. To być może jest system, którego szukałem. Co prawda bardziej interesują mnie starcia predrednotów i drednotów, ale IIWW też nie pogardzę (tak, wiem, są dodatki). Czekam z niecierpliwością na relacje z gier i dalsze wpisy, bo w ciemno raczej nie będę inwestował w podręczniki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajna inicjatywa, dzięki, czekam na pierwszy raport bitewny.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak ten system sprawuje się przy większej ilości okrętów na stronę (15+)? Da radę rozegrać za jego pomocą większe bitwy, czy będzie raczej zamulał?

    OdpowiedzUsuń