Niniejszym wpisem chciałbym powrócić do wsparcia osób nieangielskojęzycznych chcących wejść w system Flames of War w edycji 4 - obecnie funkcjonującej - proszę o zwrócenie uwagi na datę publikacji niniejszego artykułu.
Jedną z bezsprzecznych nowinek w tej wersji gry jest wprowadzenie przez ich twórców rozkazów. W mojej ocenie, przy ogólnej tendencji do upraszczania wszystkiego, ten aspekt gry może wydawać się dość skomplikowany, nawet dla osób angielskojęzycznych. Co dopiero pozostali?
Przerywając jednak dywagacje wracam do sedna.
Podczas gry można wydać swoim oddziałom kilka rozkazów. Niektóre z nich wykonuje się automatycznie (po zadeklarowaniu), niektóre wymagają zdania testu wyszkolenia, a inne testu motywacji.
Nie przedłużając, poniżej publikuję ich listę.
1. Blitz Move (ruch błyskawiczny),
2. Shoot and Scoot (strzel i podkradnij się),
3. Dig In (Okopać się!),
4. Follow Me (Za mną!),
5. Cross Here (Tędy!),
6. Mine Clearing (Rozminowanie).
Jakie jest znaczenie rozkazów i jak je wykonać?
Blitz Move
Dowódca Jednostki może wydać Rozkaz Blitz Move w Fazie
Ruchu przed ruchem jego Jednostki.
Jeśli to zrobi, rzuć kością.
· Jeśli wynik jest większy lub równy
jego wskaźnikowi Wyszkolenia (albo
wskaźnikowi Taktyki jeśli są różne),
Dowódca Jednostki i dowolne Modele w Zasięgu Dowodzenia mogą
natychmiast ruszyć się do 4”/10cm
przed wykonaniem normalnego Ruchu
Taktycznego.
Jeśli Model rusza
się z wykorzystaniem Blitz Move,
ale nie rusza się dalej, jest traktowany
jakby się nie ruszał i strzela z szybkostrzelnością
jak z zatrzymania (Halted RoF).
· W innym przypadku, Modele z Jednostki mogą tylko ruszyć się z Prędkością Taktyczną i automatycznie mają karę +1 do trafienia, tak
jakby poruszyły się poza Zasięgiem
Dowodzenia.
Shoot and Scoot
Dowódca Jednostki, który się nie ruszał w Fazie Ruchu może wydać rozkaz Shoot and Scoot w Fazie Szturmu, zamiast Szturmowania.
Jeśli to zrobi, rzuć kością.
· Jeśli wynik jest większy lub równy
wskaźnikowi Wyszkolenia Dowódcy
Jednostki (albo wskaźnikowi Taktyki jeśli
się różnią), Dowódca i dowolne Modele w Zasięgu Dowodzenia, które nie ruszały się w Fazie Ruchu mogą natychmiast ruszyć się do 4”/10cm.
· W innym przypadku, Jednostka pozostaje w miejscu.
Dug In
Dowódca Jednostki może wydać rozkaz Dig In zamiast ruchu w Fazie Ruchu. Jeśli to zrobi, dowolne Modele Piechoty i Dział w tej Jednostce mogą przystąpić do Okopania się zamiast ruchu. Rzuć
kością.
· Jeśli wynik jest większy lub równy
wskaźnikowi Wyszkolenia Jednostki
(albo jej wskaźnikowi Taktyki jeśli
są rożne), oznacz wybrane Modele
Piechoty i Dział jako Okopane (In
Foxholes).
· W innym razie, Jednostka nie wykonała rozkazu.
Niezależnie czy rozkaz został wykonany czy nie, wskazane Modele nie mogą się ruszać i strzelają
ze swoją Szybkostrzelnością jak w Ruchu
(Moving RoF), nie mogą wykonać Nawały w tej turze. Jeśli nie Strzelają i nie Szturmują mają status Gone
to Ground.
Kiedy Modele Piechoty
i Dział są Okopane mają Osłonę Kuloodporną i status Concealed dopóki się nie poruszą.
Follow Me
W Fazie Ruchu, po
zakończeniu ruchu Jednostki, Dowódca Jednostki może wydać rozkaz Follow Me. Jeśli to zrobi, Dowódca Jednostki rusza się na wprost o
dodatkowe do 4”/10cm i rzuca kością.
· Jeśli wynik jest większy lub równy
wskaźnikowi Motywacji Dowódcy Jednostki,
Modele w jego Jednostce które są w Zasięgu
Dowodzenia mogą natychmiast ruszyć się na wprost o dodatkowe do 4”/10cm, pozostając w Zasięgu Dowodzenia.
· W innym wypadku, pozostała część Jednostki pozostaje tam gdzie była.
Niezależnie od tego czy Rozkaz
się udał czy nie, wszystkie Modele,
które są w Zasięgu Dowodzenia nie
mogą Strzelać w tej Turze.
Cross Here
Dowódca Jednostki może wydać Rozkaz Cross Here w Fazie
Ruchu przed ruchem tej jednostki. Jeśli to zrobi, dowolne Modele (w tym Dowódca) z Jednostki rzucające na Przekroczenie Terenu Trudnego w 6”/15cm od miejsca przekraczanego
przez Dowódcę Jednostki poprawiają
swoją szansę na bezpieczne przekroczenie, redukując wynik potrzebny do
przejścia Testu Przekroczenia (Cross
Test) o 1. Modele wykonujące ten
rozkaz nie mogą w danej Turze Strzelać i Szturmować.
Mine Clearing
Dowódca Jednostki, która nie jest spinowana (Pinned Down) może wydać rozkaz Mine Clearing jako Rozkaz Ruchu zamiast ruchu w Fazie Ruchu.
Jeśli to zrobi, każdy
Czołg (Tank Team) z Trałem Przeciw Minowym
(takim jak pług, walec, młockarnia) i każdy Model Piechoty (Infantry Team) z Jednostki w 6”/15cm od
Dowódcy Jednostki może natychmiast usunąć Pole Minowe w 2”/5cm (w które wszedł w poprzedniej turze) zamiast Ruchu. Modele te są traktowane jako Ruszone, mimo że się nie
Ruszają, nie mogą się Ruszyć dalej, Strzelać albo Szturmować.
Dla gadżeciarzy przygotowałem wykaz tych rozkazów w formie tabelarycznej oraz w postaci kartoników do wydrukowania, które o ile chcecie możecie wykorzystać w trakcie gry jako znaczniki przypominające jakie rozkazy zostały wydane, i że w ogóle zostały wydane, bo poza Niemcami oddziały pozostałych nacji mogą wykonywać tylko po jednym rozkazie na turę.
Pozdrawiam serdecznie, do następnego. :-)
https://chomikuj.pl/tewuhistoria/Dokumenty/Flames+of+War+4ed
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz