Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 13 maja 2019

Keiser Armee do Great War

W swoim poprzednim wpisie informowałem o wydaniu przez firmę Battlefront nowej, tym razem w sposób profesjonalny traktującej jej odbiorców, gry Great War.

Jeszcze przy poprzednich edycjach gry wydawanych w postaci broszurek, nabyłem nieco figurek do odtwarzania bitew odnoszących się do okresu pierwszej wojny światowej, nazywanej przez ówczesnych Wielką Wojną. Wielkiej wojnie nikt nie nadał numeru Pierwsza, bo nikt nie przewidywał, że będzie Druga, jeszcze większa.

W swoich zasobach mam niesklejone figurki do Brytyjczyków, Francuzów i oczywiście Niemców. Właśnie Niemcom chciałbym poświęcić niniejszy wpis.

Przypomnijmy, że w wydanej wersji gry mamy do czynienia z działaniami ostatniego 1918 roku wojny na froncie zachodnim. Działania wojenne miały wtedy charakter pozycyjne, choć jak twierdził marszałek Piłsudski, to nie była wojna pozycyjna tylko okopowa. Strona Ententy wprowadziła do walki czołgi, których użycie można nazwać masowym, na co strona niemiecka odpowiedziała zbudowaniem ok. 20  czołgów A7V. Brak przemyślanych zasad użycia nowego rodzaju broni, nie pozwolił na osiągnięcie zdecydowanych sukcesów przez którąkolwiek ze stron konfliktu.

Siły niemieckie w grze są reprezentowane przez cztery rodzaje kompanii:
  • kompania piechoty (Infanterie Kompanie) - confident/trained;
  • kompania szturmowa (Stoss Kompanie) - fearless/veteran;
  • kompania strzelców (Jager Kompanie) - confident/veteran; i
  • linia Zygfryda - reluctant/veteran.
Każdy z powyższych typów kompanii różni się między sobą wyposażeniem, wsparciem, poziomem wyszkolenia i morale, oraz co za tym oczywiście idzie kosztem punktowym.

Organizację sił niemieckich przedstawia poniższe zdjęcie.


Ja zdecydowałem się na formację opartą o kompanię piechoty.


Nie lubię grać figurkami niepomalowanymi. Wziąłem się więc do roboty. Po ponad miesiącu zmagań osiągnąłem zamierzony efekt.

Poniżej całość sił.



Pierwszy pluton piechoty



Drugi pluton piechoty




Pluton szturmowy (Stoss platoon). Nie wiem jak dobrze widać co ci kolesie mają na hełmach. ;-)






 Drużyna miotaczy min



Pluton armat przeciwpancernych



Pluton dział piechoty Krupp 76,2 mm


Pluton ckm



Snajper


Dowództwo kompanii


Drużyna moździerzy okopowych


Bateria dział FK96 n.A. 77 mm





I... pluton czołgów A7V. Przepraszam, ale ponieważ czołgi są tym co kocham, to mimo to że te potworki wyglądają paskudnie, to są bliskie mojemu sercu. Rzeczywiste parametry tego czołgu to:
  • ubrojenie - armata 57 mm, 6 karabinów maszynowych;
  • załoga - 1 oficer, 17 żołnierzy; 
  • pancerz - 30/20/12 mm (przód/boki/dach);
  • masa - 30 t;
  • wymiary - 7,35/3,06/3,35 m (długość/szerokość/ wysokość);
  • prędkość maksymalna - 12/6 km/h (na drodze/w terenie);
  • wyposażenie dodatkowe - broń osobista członków załogi i dwa małe miotacze ognia.
W naszej grze czołgi te mają następujące charakterystyki:

 
A teraz kilka zdjęć pojazdów. Niemcy swoim czołgom nadawali imiona własne. Moje czołgi walczące historycznie w tym samym plutonie noszą nazwy Schnuck i Nixe. BF produkując kalkomanie popełnił błąd w nazwie tego pierwszego (Shnuck). Kolejny błąd to kolor cyfry rzymskiej na burtach pojazdów (powinny być czerwone), oznaczające numer wozu w plutonie.







Po raz pierwszy zdecydowałem się na inne brudzenie pojazdu niż suchy pędzel. Chcąc odzwierciedlić błotniste warunki frontu zachodniego, zastosowałem do brudzenia preparat Vallejo, taki jak na zdjęciu poniżej.


Symulować on ma błoto ze szczątkami roślinnymi. Efekt końcowy jak na zdjęciach poniżej.












Mam nadzieję, że w jakiś sposób zachęciłem Was do tej odmiany Flames of War.
 
 

4 komentarze: